tot 20.30 uur

Sealen

Wat is sealen?

Sealen is het aanbrengen van een laagje kunststoflak over de groeven en putjes in de kauwvlakken. Dit laagje beschermt de kiezen tegen het innestelen van bacteriën. Hierdoor wordt het risico op gaatjes/tandbederf kleiner.

Sealen beschermt kiezen op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken.

Als de tandarts de groeven en putjes in de kiezen van uw kind te diep vindt, kan hij u adviseren om deze af te sluiten (te sealen) om gaatjes te voorkomen. In enkele gevallen wordt het gebit van volwassenen ook geseald, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Uw tandarts kan u adviseren wat het beste is en of het zinvol is om het gebit te sealen.

Contact met de tandartspraktijk

De behandeling

De tandarts of de mondhygiënist maakt de kiezen eerst grondig schoon met een borsteltje en polijstmiddel. Daarna brengt hij/zij een etslaagje aan. Hierdoor worden de tanden ruw. Dit zorgt voor een betere hechting van de lak. Daarna wordt de kunststoflak aangebracht. De lak wordt uitgehard met een blauwe lamp.

De behandeling doet meestal geen pijn en duurt een paar minuten per kies. Wel kan de lak in het begin een beetje vieze smaak afgeven. Sealen heeft geen effect op de normale kauwfunctie, uw kind zal niet merken dat de kiezen geseald zijn.

Contact met de tandartspraktijk

Heeft u vragen over onze praktijk of over onze behandelingen? Neem dan gerust contact met ons op via 0346 284 348 of stuur een e-mail naar info@tpbinnenweg.nl. Via de website kunt u zichzelf inschrijven als nieuwe patiënt.