tot 20.30 uur

Mondzorg Ouderen

Mondgezondheid van ouderen verslechtert

Een groeiend probleem zijn (kwetsbare) ouderen die langer thuis blijven wonen. Een groot deel van de ouderen gaat niet meer naar de tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus. Redenen hiervoor zijn onvoldoende bewustzijn van het belang van een goede mondgezondheid bij ouderen maar het bewustzijn hiervan bij hun familieleden en zorgverleners. Heel jammer want de medische en sociale gevolgen zijn groot bij een slechte mondgezondheid! Ook financiële drempels en mobiliteitsproblemen kunnen een rol spelen.

Belang van een ‘gezonde oudere mond’ voor de algehele gezondheid

Om een mond gezond te houden is mondverzorging nodig: dagelijkse handelingen om de mond gezond te houden of te maken. Mondverzorging kan worden gedaan door de oudere zelf, familie/naasten of zijn/haar verzorgers. Een 'gezonde oudere mond' helpt om de volgende ziektebeelden en gezondheidsrisico's zo veel mogelijk te beperken:

• Ondervoeding
  • Diabetes Mellitus (suikerziekte)
  • Parkinson Cognitieve problemen
  • Polyfarmacie (gebruik van grote hoeveelheden medicatie)
  • Hart- en vaatziekten (bekijk het het filmpje hieronder)

Mondgezondheid en algemene gezondheid: relatie met hart- en vaatziekten (Bruno Loos, Philips)

Signalen van een slechte mondgezondheid bij ouderen

• Slechte adem
  • Ondervoeding
  • Pijn in de mond (o.a. bij eten)
  • Lusteloosheid
  • Smaakstoornis
  • Tong- en mondbranden

Mondzorg ouderen Stichtse Vecht

Wilt u de mondzorg voor een oudere screenen? Gebruik onze checklist: Checklist mondzorg ouderen (101,6 KB)

Wilt u uzelf of een oudere aanmelden/verwijzen? Neem contact met ons op of mail ons bijgevoegd inventarisatieformulier met de gegevens. Inventarisatieformulier mondzorg ouderen (428,8 KB)

Tel: 0346-28 4348

info@tpbinnenweg.nl

Contact met de tandartspraktijk

Heeft u vragen over onze praktijk of over onze behandelingen? Neem dan gerust contact met ons op via 0346 284 348 of stuur een e-mail naar info@tpbinnenweg.nl. Via de website kunt u zichzelf inschrijven als nieuwe patiënt.