tot 20.30 uur

Veelgestelde vragen

Worden alle behandelingen door de verzekering vergoed?

Dat ligt aan de verzekering die u heeft afgesloten. Het is raadzaam om (vóór de behandeling) bij uw verzekeraar te informeren of de betreffende behandeling (voor een deel) wordt vergoed.

Word ik geïnformeerd over de kosten?

Uw tandarts geeft u, zeker op verzoek, altijd informatie over de behandelkosten, desgewenst ook schriftelijk. Indien de kosten van uw behandeling € 250 of meer bedragen krijgt u standaard een begroting mee, zodat u bij uw zorgverzekering kunt informeren welk gedeelte van de kosten eventueel worden vergoed. Indien uw behandeling (deels) niet wordt vergoed, ontvangt u van ons (via Infomedics) een rekening.

Kan ik zelf mijn nota indienen bij mijn zorgverzekeraar?

Indien u bij ons aangeeft dat u zelf uw nota wilt indienen bij uw zorgverzekeraar, ontvangt u van Infomedics een nota met het totale bedrag. Meer informatie vindt u op www.infomedics.nl.

Ik heb geen zorgverzekering, hoe gaat dat dan met de factuur?

Indien u bij ons aangeeft dat u zelf geen zorgverzekering heeft, ontvangt u van Infomedics een nota met het totaal bedrag.

Hoe vaak moet ik naar de tandarts?

Voorkomen is beter dan genezen. Het een prettig gevoel dat als er iets aan de hand is, dit in een vroeg stadium ontdekt wordt en tijdig behandeld kan worden. Wij adviseren onze cliënten twee keer per jaar voor controle bij de tandarts te komen. Daarnaast adviseren wij u dit te combineren met een bezoek aan een van onze mondhygiënisten.

Hoe vaak worden er foto's gemaakt?

Bij nieuwe cliënten kan er een overzichtsfoto worden gemaakt. Om een duidelijk beeld van uw tanden en kiezen te krijgen en te behouden, wordt er op indicatie meestal elke 2 jaar een foto van uw gebit gemaakt. Maar dit kan per cliënt verschillend zijn.

Ik ben zwanger, is het maken van gebitsfoto's dan schadelijk?

Bij digitale röntgenfotografie is de blootstelling zo gering dat het weinig tot geen gevaar oplevert. Tijdens een zwangerschap nemen we liever geen risico, dus als het niet nodig is, stellen we het nemen van röntgenfoto's uit tot na uw zwangerschap.

Vanaf welke leeftijd kan mijn kind naar de tandarts gaan?

Uw kind kan vanaf 2 jaar mee naar de tandarts. Zo kan uw kind alvast wennen aan de tandarts, de assistenten en de werkomgeving.

Wat moet ik doen bij het uitvallen van een kroon?

Een kapotte vulling of losse kroon of brug moet u tijdig door uw tandarts laten repareren. Onder de loszittende delen kan soms een flinke rotting van de tand of kies ontstaan, die de tandzenuw snel kan bereiken. Dit komt doordat de tand bij het vervaardigen van de vulling of kroon al uitgeboord is. Soms is er dan zelfs een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk om de schade weer goed te herstellen. Ook kan de tand zo ernstig aangetast raken, dat reparatie van de tand of kies niet of nauwelijks meer mogelijk is. Oude (grote) amalgaamvullingen lopen ook een verhoogd risico om af te breken. Als u niet op de dag zelf bij uw tandarts terecht kunt en u heeft geen pijn, dan is dit niet zorgelijk; vermijd kauwen met de bewuste tand en houdt hem extra goed schoon! Een afspraak binnen één of twee weken om de vulling netjes te herstellen is een goede oplossing. Heeft u een loszittende kroon of brug dan is het overigens belangrijk dat u de losse kroon of brug te allen tijde zorgvuldig bewaart en meeneemt naar uw tandarts! De tandarts kan de kroon of brug dan opnieuw proberen vast te zetten.

Welk flosdraad moet ik gebruiken?

Flosdraad is verkrijgbaar in verschillende soorten en dikten, met en zonder waslaagje. Overleg met uw tandarts of mondhygiëniste welk flosdraad u het beste kunt gebruiken. In het begin is het gebruik van flosdraad soms moeilijk en pijnlijk. Het tandvlees gaat dan gemakkelijk bloeden omdat het nog ontstoken is. Als u dagelijks flost, verdwijnt de ontsteking en dus ook het bloeden. Bovendien wordt het gebruik minder pijnlijk. Bloedend tandvlees kan ook het gevolg zijn van een verkeerde techniek. Wordt het bloeden niet minder of juist erger? Ga dan naar uw tandarts of mondhygiëniste.

Hoe maak ik een combi afspraak met tandarts én mondhygiënist?

Wilt u een combi-afspraak maken (tandarts-mondhygiëniste), dan kunt u hiervoor contact opnemen met onze receptie. Een combi-afspraak kan helaas niet online gemaakt worden.

Hoe maak ik een gezinsafspraak?

Wilt u een gezinsafspraak maken (tandarts-mondhygiëniste), dan kunt u hiervoor contact opnemen met onze receptie. Een gezinsafspraak kan helaas niet online gemaakt worden.

Contact met de tandartspraktijk

Heeft u vragen over onze praktijk of over onze behandelingen? Neem dan gerust contact met ons op via 0346 284 348 of stuur een e-mail naar info@tpbinnenweg.nl. Via de website kunt u zichzelf inschrijven als nieuwe patiënt.