Wortelkanaalbehandeling

Veel patiënten zien erg op tegen een wortelkanaalbehandeling. Dit vanwege de 'horror' verhalen die rondgaan. Het ondergaan van de behandeling is voor patiënten met een wortelkanaalonsteking wel van belang; een onbehandelde ontsteking in het wortelkanaal is namelijk pijnlijker dan de wortelkanaalbehandeling en kan leiden tot necrose van de zenuw. Naast onze eigen toelichting op deze pagina, verwijzen wij u graag naar een uitgebreid artikel dat is geschreven over de wortelkanaalbehandeling

Ontstoken tandweefsel

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet. De wortels ziet u niet, die zitten onder uw tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd. Deze pulpa kan door tandbederf, een lekkende vulling of een (onge)val ontstoken raken. Als het weefsel ontstoken is of ontstoken is geweest, voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling (zenuwbehandeling) uit.

Waardoor ontstaat ontstoken tandweefsel?

Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Voelen uw tanden of kiezen gevoelig aan bij het drinken van koude of warme dranken? Dat kan een eerste signaal zijn, maar ook hevige pijnklachten komen voor. Uw tandarts moet  dan het ontstoken tandzenuwweefsel verwijderen. Wanneer het tandzenuwweefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden. Hierdoor kan kaakbot rondom de betreffende tand of kies  verloren gaan.

De wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving als uw tandzenuw weefsel nog (gedeeltelijk) 'levend’ is. Een verdoving is soms niet nodig als het zenuwweefsel al is afgestorven. Uw tandarts maakt vaak meerdere röntgenfoto’s en maakt soms, voor vergroting, gebruik van een loepbril of microscoop. Zo heeft hij een goede controle over het verloop van de behandeling. Eerst maakt de tandarts uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna wordt het kanaal gereinigd met kleine vijltjes en gespoeld met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maakt uw tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom gemiddeld  van een uur  tot twee uur. Vaak kan de tandarts de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.

Bron: NMT en Ivoren Kruis (endodontologie)