Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling (zenuwbehandeling) kan om verschillende redenen uitgevoerd worden. Een veel voorkomende situatie is die met hevige kiespijn. Onder het tandvlees zitten de wortels waarmee de tand of kies in de kaak verankerd is. Door elke wortel loopt een wortelkanaal. In het wortelkanaal zit levend weefsel dat pulpa wordt genoemd. Het levende weefsel (pulpa) van de tand/kies is dan dermate ontstoken (pulpitis) dat de tandarts de zenuw verwijdert om de patiënt van de pijn af te helpen. De ontstekingen kunnen ontstaan als bacteriën tot in het wortelkanaal doordringen door bijvoorbeeld tandbederf, een lekke vulling, maar ook door een (onge)val en de weerstand van de tand of kies niet sterk genoeg is. Als de tandarts constateert dat de pulpa ontstoken is of was, zal deze overgaan tot het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling. Zelfs als u geen pijnklachten heeft wordt een wortelkanaalbehandeling dringend aanbevolen. Een ontsteking van het levende weefsel in het wortelkanaal is onomkeerbaar. Het ontstoken weefsel geneest niet meer. Naast onze eigen toelichting op deze pagina, verwijzen wij u graag naar een uitgebreid artikel dat is geschreven over de wortelkanaalbehandeling

De symptomen voor een mogelijke wortelkanaalbehandeling

Waaraan kun je een ontsteking in het wortelkanaal herkennen? Het begint met gevoelige tanden, bijvoorbeeld bij het drinken van warme of koude dranken. In een later stadium kun je last krijgen van pijn bij het kauwen en een constante kloppende pijn in de tand of kies. Deze tandpijn kan erg heftig en zelfs ondragelijk zijn. Als het proces al verder is kan de zenuw langzaam afsterven. In dat geval kan er een zwelling ontstaan en kun je koorts krijgen. Denk je last te hebben van een wortelkanaalontsteking? Neem dan contact met ons op.

De behandeling

De behandeling vindt over het algemeen plaats onder verdoving en is zonder acute ontsteking bijna altijd pijnloos uit te voeren. Uw tandarts maakt vaak meerdere röntgenfoto’s en maakt soms gebruik van een loepbril met micorscopische vergrotingen. Zo heeft hij/zij een goede controle over het verloop van de behandeling. Als de tand verdoofd is, wordt er een kleine opening gemaakt bovenop de tand of kies. Daarna wordt er een coffer/rubberdam, (een rubber lapje), over de tand geplaatst, dat de tand droog en vrij van speeksel houdt. Vervolgens wordt er door de kleine opening met speciale vijltjes het ontstoken of dode pulpa weefsel, zenuwweefsel en bacteriën verwijderd. Als er ook nog tandbederf aanwezig is, dan zal dit ook door speciale instrumenten verwijderd worden. De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom gemiddeld van een uur tot twee uur. Vaak kan de tandarts de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.